fredag den 12. august 2011

Mirabelleslytetøj og Dolce de Leche

Sommerferien er ovre, og en af de sidste dage i feriedage blev derfor benyttet til, at få en rigtig hyggedag i køkkenet.

Der blev renset og udstenet godt 2 kg. mirabeller, som efterfølgende fik en tur i ovnen ved 150 grader med 1½ kg. god økologisk rørsukker, til det hele var blevet til det lækreste mirabellesyltetøj.
Efterfølgende kom syltetøjet på skoldede glas, der blev henkogt i ovnen for at sikre syltetøjets holdbarhed.


Imens syltetøjet blev færdig benyttede jeg lejligheden til, også at lave et par dåser Dolce de Leche til spisekammeret. Det lækre karamelguf er særdeles let at lave, med mindre man vælger, at lave det hele fra bunden... Jeg snyder, og køber et antal dåser sødet kondenseret mælk hos min lokale asiatiske fødevarebutik, og fjerner først etiketten fra dåserne, hvorefter jeg koger dem uåbnet i fire timer i en gryde. I bunden af gryden har jeg under kogningen en karklud, så dåserne ikke suger sig fast til bunden af gryden. Jeg sørger desuden hele tiden for, at dåserne er ca to tredjedele dækket med vand.

 

Det blev til ni glas syltetøj og fire dåser Dolce de Leche i denne omgang. Da resultatet jo skulle prøvesmages sluttede jeg med at bage en gang speltboller med valnødder, og sluttede aftenen af med nybagte boller med hjemmelavet syltetøj samt et stort glas café latte med Dolce de leche.

1 kommentar:

  1. Hej dav

    Jeg har også fået købt mig en par dåser for at prøve det her italienske halløj, men er ikke kommet længere end at stille dem i skabet...
    Bliver nødt til at prøve det engang.

    Hvad er det du helt præcist bruger det til? Og hvor lang holdbarhed har det?

    Og tillykke med bloggen :)

    SvarSlet