søndag den 14. august 2011

Speltboller og foccacia

Findes der noget mere rædselsfuldt, end en madpakke. sådan en, der har ligget i tasken en hel formiddag og blevet god og grundig trykket sammen og som rigtig kan forpeste luften når den bliver lukket op.
I flere år har dette billede af en madpakke fulgt mig, og jeg har fået indlært en dårlig vane med ikke at have madpakke med i skole og på arbejde.

Det skal der nu gøres noget ved, og det kommer derfor til at ske med gode friskbagte hjemmelavede brød, bagt med gode økologiske korntyper og gær der er lavet af korn og indeholder flere gærstammer end den gær vi normalt køber i supermarkedet, som er lavet  af kartoffel og kun indeholder en enkelt.
Der er noget tilfredsstillende ved fuldstændigt at vide, hvad det man spiser indeholder, og at det er ordentlige produkter det er lavet af. 

Jeg lavede dejen i aftes. To slags. Den ene en bolledej af 200g alm. økologisk hvedemel, 200g økologisk spelt, 1dl øko kærnemælk, 2 dl øko minimælk, 10g økologisk gær af korn, 25g margarine,  1. tsk øko rørsukker og 1 tsk salt. Efter æltning lod jeg dejen hæve varmt i 1½ time før jeg formede bollerne og lod dem hæve koldt i en springform i ca 12 timer.

De blev bagt i morges hvor vi spiste et par stykker til morgenmad. Blev bagt i ca 20 minutter ved 200 grader.


Den anden dej var en gang foccacia efter Camilla Plums opskrift, som er at finde her. De virker super sprøde i krummen og dejlig bløde indeni.
Jeg glæder mig til at smage dem.

1 kommentar: